2010. augusztus 7., szombat

jövevények

Ausztrália keményen küzd mindenféle behurcolt növény és állat ellen. Aki járt már itt tudja, hogy a komoly korlátozások mellett milyen szigorúan veszik az országba érkezők ellenőrzését. Sajnos sok esetben már csak tűzoltásra van lehetőség, Európából idekerült nyulak, rókák, madarak és ezernyi növény viselkedik hódítóként az új élőhelyén, pl. a nálunk népszerű szeder itt kiirthatatlan gyom és - akárcsak a parlagfű esetén nálunk - a tulajdonosok feladata az irtás. Az őshonos növényzetre itt délnyugat ausztráliában egy Phytophthora dieback-nak nevezett gombafertőzés jelenti a legnagyobb  veszélyt, több ezer őshonos növény fogékony erre a valószínűleg európából behurcolt talajban elő és a gyökérzetet tönkretevő korokozóra. Sok erdőbe tilos a belépés máshol pedig korlátozzák a fertőzés megakadályozása érdekében.


A szarvasgombák szerencsére feltehetőleg nem jelentenek veszélyt a flórára, mivel leginkább csak a behurcolt növényekkel tudnak mikorrhizát képezni. Az őshonos erdőkön kívül gyakran látni telepített eukaliptusz ültetvényeket és fenyveseket, az engem gombászatilag jobban érdeklő tölgyeket és más európai fákat leginkább kertekben és arborétumokban láttam. Nem szenteltem sok időt ezek átvizsgálására, szívesebben jártam az erdőt, mint a katonás rendben álló ültetvényeket, az arborétumban pedig furcsán vette volna ki magát ha nekiállók matatni az avarban.Véletlenszerűen azonban két valószínűleg európából érkezett földalatti gombára is ráakadtam.


Az egyik kiránduláson sós tavakat is megnéztem -és mit ad isten - a környéken elég sok fiatal telepített fenyves volt, egyből eszembe jutottak az otthoni szikes talajok. Nem kellett sokat keresgélnem, a laza homoktalajból mindenhol kisebb nagyobb rhizopoghon-ok figyeltek. simán szedhettem volna akár 50 kg-t is, a gombák környékén gyakran voltak állatkaparások, gondolom a nyulak eszegetik a gombákat.


 kaparások

kukucs

 A második ilyen gombát egy 25 év körüli tölgyligetben találtam egy felhagyott arborétumban, itt is állatkaparások nyomán találtam Az egyik hagymaszagú melanogaster faj számos példányát.




A környéken mindenhol savanyú talajok vannak így ehető tuber fajokra nem nagyon számítottam,
de pl. Rőt szarvasgombát (Tuber rufum) egész biztos lehet találni valamelyik fenyvesben a sok közül.




2 megjegyzés:

geastrum írta...

Nem lehet, hogy ezek kozmopolita fajok? Gyakorlatilag a Foldkereksegen mindenhol megtalalhatok, tehat nem "jovevenyek"?

István Bagi írta...

éppen lehetne, de nekem úgy tűnik, hogy nincs őshonos gazdanövényük. de ez csak tipp.